
Zo maak jij het verschil
Als Toezichthouder Bouw ben jij het aanspreekpunt voor alles wat met bouwinspecties en naleving van vergunningen (voor bestaande en nieuwbouw) te maken heeft. Je kunt goed samenwerken, bent een verbinder en hebt daadkracht; dit maakt dat jij meedenkt met belanghebbenden over oplossingen, maar ook duidelijk grenzen aangeeft. Jij vindt het leuk om maatwerk te leveren. Dat komt goed van pas, want voor jou is geen dag hetzelfde; iedere bouwlocatie heeft zijn eigen uitdagingen.
Je kunt je uren flexibel indelen en de functie is zowel parttime als fulltime in te vullen. We leggen de puzzel graag samen met jou/jullie!
Dit ga je doen
Je voert controles en inspecties uit op locaties binnen de gemeente. Je ziet hierbij toe op de naleving van Omgevingsvergunningen en signaleert onregelmatigheden en overtredingen. Ook adviseer je inwoners, aannemers en andere betrokkenen over bouwkundige zaken en regelgeving. Bij geconstateerde overtredingen geef je aanwijzingen of leg je werkzaamheden stil (opleggen bouwstop). Hierbij werk je nauw samen met je collega’s van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH).
Ons aanbod
- Afhankelijk van je ervaring en opleiding bieden wij een salaris tussen € 3.171,- en maximaal € 4.464,- bruto per maand (Schaal 8);
- Bovenop je salaris ontvang je een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05%
Je kunt zelf kiezen of je bijvoorbeeld extra vakantiedagen koopt of dat je het budget uit laat betalen; - Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarden zoals gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof, een reiskosten- en/of thuiswerkvergoeding en een eenmalige tegemoetkoming voor de inrichting van je thuiswerkplek. We zorgen voor een laptop en smartphone zodat je goed locatie-onafhankelijk kunt werken;
- Wij geloven in een langdurige samenwerking en daarom bieden wij je direct een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aan;
- Veel opleidingsmogelijkheden; we denken met je mee en investeren graag in jou en jouw ontwikkeling;
- Je werkt in een kleine, dynamische organisatie met korte lijnen, betrokken collega’s en een goede werksfeer;
- Als toezichthouder ben je natuurlijk veel op pad en heb je de mogelijkheid om rapporten uit te werken in het Huis van de Gemeente of vanuit huis. Je kunt je uren flexibel indelen. Mocht de functie door twee parttimers worden ingevuld, dan zorgen jullie samen voor een goede spreiding van de inzet over de werkweek.
De meeste collega’s werken het grootste deel van de tijd in het Huis van de Gemeente, dat op loopafstand ligt van het gezellige centrum van Wijk bij Duurstede. Er is voldoende mogelijkheid tot onbetaald parkeren en er ligt een bushalte voor de deur.
Dit ben jij
• Je hebt een bouwkundige opleiding op Mbo of Hbo niveau;
• Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in een soortgelijke functie;
• Je communiceert helder en kunt gemeentelijk beleid en regelgeving goed en begrijpelijk uitleggen;
• Je bent een prettige en doortastende gesprekspartners voor inwoners, ondernemers, collega’s en bestuur;
• Je staat sterk in je schoenen en handelt consequent en met overtuigingskracht;
• Je werkt vanuit de geldende regelgeving maar houdt daarbij altijd oog voor redelijkheid en proportionaliteit.
Dit zijn wij: Groot genoeg om klein te blijven
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. Onze kleinschaligheid is onze kracht. Je staat dicht bij de inwoners, ondernemers en bestuurders en ziet direct resultaat van je werk. Samenwerken, pragmatisme en een gezonde dosis humor kenmerken onze organisatie. Hier kun je denken én doen en is er volop ruimte om je talenten in te zetten.
Wij verwelkomen mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl
Dit zijn je collega’s
Samen met 170 collega’s, het college van Burgemeester & Wethouders, de gemeenteraad, de Wijkse samenleving en de partners in de regio werk je aan de opgaven van de gemeente Wijk bij Duurstede.
Je maakt deel uit van het Team Dienstverlening dat valt onder het Domein Buiten, Inwoners en Diensten. Het team zorgt elke dag voor goede en betrouwbare dienstverlening. Dit doe je samen met de collega’s die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van burgerzaken, de telefooncentrale, de informatiebalie, openbare orde & veiligheid en natuurlijk vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het totale team bestaat totaal uit ongeveer 25 medewerkers, waarvan ongeveer de helft uit de collega’s van VTH bestaat.
Informeren & solliciteren
Zie jij jezelf al rondlopen binnen onze gemeente? We maken graag kennis met jou! Upload je cv en een korte motivatie via de sollicitatieknop. Dit kan tot en met woensdag 5 november 2025. De kennismakingsgesprekken plannen we zo veel mogelijk op dinsdag 11 november en de verdiepende gesprekken op dinsdag 18 november. Als jij dan verhinderd bent, dan plannen we in overleg met jou een ander moment.
Heb je inhoudelijke vragen? Bel of mail met Carmen Holtslag, teamleider Dienstverlening, via c.holtslag@wijkbijduurstede.nl of 06 – 811 42 396. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met Carla Westeneng, onze adviseur werving & selectie, via 06 – 41 262 965 of mail met recruitment@wijkbijduurstede.nl.
Acquisitie liever niet, maar delen? Ja, graag!
Elke sollicitatie behandelen wij volgens de NVP-sollicitatiecode
Anoniem solliciteren behoort tot de mogelijkheden
Meer informatie over deze vacature?
Neem contact op met Carmen Holtslag van Gemeente Wijk bij Duurstede
Gerelateerde vacatures
Over de organisatie

Over de organisatie
De gemeente Wijk bij Duurstede doet haar werk in het midden van en mét de samenleving. Er wordt ruimte gecreëerd voor meer verantwoordelijkheid en eigen initiatief. Als regiegemeente willen we snel kunnen inspelen op veranderingen. We willen met een frisse blik naar de opgaven kijken, oplossingsgericht en innovatief. Dit betekent een andere manier van denken, werken en organiseren. De Wijkse organisatie wordt herkend aan vier kenmerken: (1) We werken ambitie gestuurd (2) We werken voor, met en vanuit de samenleving (3) Ménsen maken het verschil (4) We doen ons werk met betrokkenheid en vakmanschap.